Q&A dla kandydatów

kreska

Najważniejsze pytania i odpowiedzi

Kontakt

Kiedy mogę skontaktować się z biurem?

Możesz kontaktować się z nami telefonicznie lub osobiście w naszym biurze, zarówno w Opolu, jak i w Bornem. Działamy w godzinach:

Opole: od poniedziałku do czwartku: 8:30 – 17:30, w piątki od 8:00 – 16:00 | nr tel.: +48 503 028 18777 441 45 02

Bornem: od poniedziałku do czwartku: 8:30 – 17:30, w piątki od 8:30 – 16:00 | nr tel.: +32 3740 7676

Jeśli planujesz odwiedzić nas osobiście – bardzo się cieszymy! Zadzwoń, powiedz kiedy i wpadaj 🙂

*W przypadku bardzo pilnej sprawy, poza godzinami otwarcia biura, możesz napisać wiadomość do swojej koordynatorki, a postara się do Ciebie oddzwonić najszybciej, jak to możliwe.

Praca

Gdzie znajdę oferty pracy i jak mam aplikować?

Wszystkie aktualne oferty znajdują się na naszej stronie internetowej, w zakładce Oferty pracy (www.link2europe.pl/oferty-pracy/). Aby wziąć udział w procesie rekrutacyjnym, postępuj zgodnie z poniższą instrukcją:

  1. Wejdź na naszą stronę www.link2europe.pl;
  2. Otwórz zakładkę “Oferty pracy”;
  3. Wybierz interesującą Cię ofertę pracy;
  4. Zaaplikuj poprzez formularz zgłoszeniowy, dostępny pod każdą ofertą pracy. Pamiętaj o załączeniu swojego CV oraz pozostałych dokumentów, np. uprawnień, certyfikatów, referencji (jeśli je posiadasz).

Abyśmy mogli szybciej zaproponować Twoją kandydaturę zagranicznemu kontrahentowi, możesz nam przesłać swoje CV w języku obcym (angielskim, holenderskim lub niemieckim).

*Możesz też wysłać nam swoje CV korzystając z konta na którymś z portali z ogłoszeniami o pracę lub zostawić je osobiście w naszym biurze.

Mamy nadzieję, że dołączysz do naszej bazy kandydatów i będziemy mogli nawiązać z Tobą kontakt!

Zainteresowało mnie kilka ofert, czy mam aplikować na każdą z nich oddzielnie?

Wszystkie aplikacje kandydatów trafiają do jednej, wspólnej bazy. Każdy, z naszych rekruterów, dokładnie analizuje doświadczenie zawodowe kandydatów zawarte w CV. W rozmowie telefonicznej przedstawimy Ci oferty adekwatne do Twojego doświadczenia, w związku z tym, nie ma konieczności aplikowania na każdą z ofert oddzielnie. Pamiętaj, aby w formularzu rejestracyjnym zaznaczyć klauzule informacyjne. Pozwoli to nam na swobodne kontaktowanie się z Tobą i przedstawienie aktualnych ofert pracy.

Jak wygląda proces rekrutacyjny?

Analizujemy nadesłane aplikacje, a następnie kontaktujemy się z kandydatami, którzy wstępnie spełniają kryteria wymagane w danej ofercie. W zależności od stanowiska, umawiamy się z kandydatem na rozmowę telefoniczną, za pomocą Skype lub osobiście w biurze i prowadzimy dalszy proces. W trakcie rozmowy omawiamy szczegółowo daną ofertę pracy, a także analizujemy dotychczasowy przebieg kariery, zdobyte umiejętności, sprawdzamy znajomość języka obcego i rozmawiamy o oczekiwaniach. Nasi rekruterzy chętnie odpowiedzą na Twoje pytania i wątpliwości. W prosty i przejrzysty sposób przeprowadzą Cię przez proces rekrutacji, byś mógł szybko podpisać umowę i podjąć pracę w Belgii.

Nie ma dla mnie stosownej oferty pracy w tej chwili – czy mimo to mogę aplikować?

Nawet jeśli nie znalazłeś dla siebie idealnej oferty, możesz wysłać do nas swoje CV. Zachowamy je i gdy pojawi się oferta odpowiednia do Twoich kwalifikacji, na pewno się odezwiemy (w tym celu, składając aplikację, pamiętaj o udzieleniu zgody na udział w przyszłych rekrutacjach). Aby aplikować, skorzystaj z przycisku na stronie głównej w prawym górnym rogu.

Ile wynosi czas pracy w Belgii?

Ustawowy czas pracy w Belgii to 38 godzin tygodniowo (w niektórych firmach pracuje się 39/40 godzin). Czasem zdarzają się nadgodziny – o takich przypadkach informujemy w czasie rozmowy rekrutacyjnej.

Kiedy dostanę odpowiedź czy zostałem zatrudniony?

Po rozmowie kwalifikacyjnej, Twoje CV zostanie przedstawione pracodawcy. To do niego należy ostateczna decyzja o zatrudnieniu. Czas oczekiwania na odpowiedź wynosi kilka dni, czasem dłużej – podejmujemy wszelkie starania, aby skrócić ten czas do niezbędnego minimum. Poinformujemy Cię niezwłocznie o wyniku procesu rekrutacji, niezależnie od tego czy odpowiedź będzie pozytywna, czy negatywna.

Nie znam języka obcego – czy mam szansę na znalezienie pracy?

W przypadku zdecydowanej większości naszych ofert od kandydatów wymagana jest znajomość języka obcego w stopniu komunikatywnym (angielski, niderlandzki, francuski lub niemiecki). Sporadycznie, pojawiają się u nas oferty pracy, gdzie znajomość języka nie jest warunkiem koniecznym do spełnienia – prześlij nam swoje CV, a będziemy Cię informować na bieżąco o tego typu ofertach.

Nie mam prawa jazdy / nie mogę zabrać do Belgii własnego auta – czy to przeszkoda w zatrudnieniu?

Brak możliwości poruszania się po Belgii własnym autem nie stanowi przeszkody w zatrudnieniu. Masz możliwość skorzystania z naszego zakwaterowania, które oddalone jest w bliskiej odległości od miejsca pracy, więc jeśli dotarcie do firmy pieszo czy rowerem nie jest Ci straszne, masz możliwość wyjazdu do Belgii za naszym pośrednictwem.

Jak wygląda przyjazd i rejestracja pracownika w Belgii? Jakie formalności muszę dopełnić?

Zazwyczaj, umawiamy się z każdym pracownikiem, aby przyjechał do naszego biura w Belgii, w poniedziałek rano, dowolnym środkiem transportu (w przypadku trudności z organizacją transportu chętnie pomożemy i doradzimy, jak najlepiej dostać się do Belgii). Na miejscu będzie na Ciebie czekać śniadanie :). Pierwszy dzień jest dniem organizacyjnym – trafisz pod opiekę naszych koordynatorów, którzy dokonają wszelkich formalności w Twoim imieniu:

  1. Zapoznamy Cię z działalnością Link2Europe.
  2. Zarejestrujemy Cię w Belgii jako naszego pracownika – zostanie Ci nadany „Numero National” (NN – odpowiednik polskiego NIP).
  3. Przedstawimy Ci zasady panujące w firmie, w której będziesz zatrudniony.
  4. Przekażemy Ci pakiet startowy z wszystkimi dokumentami do podpisania: umowę o pracę, zasady BHP, kontrakt mieszkaniowy, warunki zakwaterowania itp.
  5. Doradzimy jak otworzyć belgijskie konto. Jeżeli sobie życzysz, pomożemy Ci je także otworzyć.
  6. Przekażemy niezbędne do pracy ubranie i buty.
  7. Zorganizujemy Ci transport do Twojego miejsca zamieszkania.
  8. Zapoznamy Cię z kierownictwem firmy, w której będziesz pracował oraz przekażemy informacje dotyczące bezpieczeństwa na terenie pracy.

Finanse

Kiedy dostanę wypłatę?

Twoja wypłata zostanie przelana po przepracowanym tygodniu i powinna zostać zaksięgowana na Twoim koncie maksymalnie do końca następnego tygodnia.

Jeśli tak się nie stanie (co zazwyczaj się nie zdarza), najprawdopodobniej jest to spowodowane świętem narodowym i zamknięciem banku w danym dniu. Zaczekaj do poniedziałku, a jeśli wciąż nie będziesz mieć wynagrodzenia na swoim koncie, zadzwoń do nas (nr tel.: +32 3740 7676).

Kiedy dostanę pieniądze wakacyjne?

Pieniądze wakacyjne to 15.38% zarobionej przez Ciebie kwoty brutto. Otrzymasz je na przełomie maja i czerwca kolejnego roku. Jeżeli, w momencie wypłaty bonusu, nie przebywasz już w Belgii, musisz wypełnić formularz L76, aby otrzymać pieniądze na polskie konto. Formularz znajdziesz w broszurze informacyjnej, którą otrzymałeś od nas w dniu załatwiania formalności zatrudnieniowych w biurze.

Kiedy dostanę premię końcoworoczną/na koniec roku?

Trzynastej wypłaty możesz spodziewać się na przełomie grudnia i stycznia.

Czym są bony żywnościowe i jak z nich korzystać?

Bon żywnościowy (maaltijd cheques) to dodatek przyznawany przez niektóre firmy. Jeżeli Twoja firma oferuje bony żywnościowe, to mamy dla Ciebie kilka istotnych informacji:

  • od bonów nie są odprowadzane żadne składki powiązane z ubezpieczeniem socjalnym lub zaliczką na podatek dochodowy
  • od bonu odprowadzana jest jedynie Twoja składka osobista i różni się ona w zależności od jego wartości; przykładowo, jeśli otrzymujesz bon o wartości 5€, to składka osobista wynosi 1,09€, zatem wartość netto Twojego bonu jest równa 3,91€
  • za jeden przepracowany dzień, otrzymujesz jeden bon
  • po trzech tygodniach otrzymasz od nas swoją kartę z kwotą za pierwszy tydzień pracy; karta będzie doładowywana przez nas co tydzień
  • możesz jej używać w większych supermarketach oraz w restauracjach
Jak założyć konto bankowe w Belgii?

Wystarczy poprosić nas, a zajmiemy się wszystkim!

Jak wnieść o zwrot podatku?

Po otrzymaniu PIT-u (Fishe 281.10), musisz się z nim zgłosić do Urzędu Skarbowego (w Belgii lub w Polsce). W zależności od wysokości pobranych wcześniej opłat, dostaniesz wyrównanie (zwrot lub dopłatę).

Jakie podatki są w Belgii / Ile zarobię netto?

W Belgii obowiązują podatki deklaratywne – nasz belgijski konsultant doradzi Ci w czasie załatwiania formalności zatrudnieniowych, który próg podatkowy będzie dla Ciebie najkorzystniejszy. Najważniejsze składki jakie są odciągane z Twojej pensji, to składki na ubezpieczenie socjalne (składka RSZ 13,07% – stałe oprocentowanie dla wszystkich pracowników) oraz zaliczka na podatek dochodowy (zmienna kwota, uzależniona od wielu czynników; minimum to 18%). Możesz zapytać naszego rekrutera o przybliżoną stawkę godzinową netto za pracę na konkretnym stanowisku.

Dni wolne

Ile dni wolnych mi przysługuje?

Każdy przepracowany miesiąc w Belgii daje Ci 1,66 dnia urlopu, co rocznie daje 20 dni. Oficjalnie, możesz z tego skorzystać dopiero w kolejnym roku swojej pracy, jednak dzięki tygodniowym kontraktom, możliwe jest wzięcie bezpłatnego urlopu (poprzez przerwanie kontraktu na tydzień).

Jak mogę poprosić o dzień wolny?

W pierwszej kolejności, musisz zapytać przełożonego w firmie, w której pracujesz. Jeżeli on wyrazi na to zgodę, zadzwoń do nas i poinformuj nas o planowanym urlopie.

Czy mam prawo do płatnego urlopu?

Pieniądze wakacyjne wypłacane są raz do roku, na przełomie maja i czerwca (podczas żadnego przebytego wcześniej urlopu, nie otrzymasz dodatkowych pieniędzy). Przykładowo, jeśli pracujesz od listopada, a jest kwiecień następnego roku i planujesz wyjechać na tydzień, to mimo, że uzbierałeś już pewną pulę wakacyjnych pieniędzy, wpłyną one na Twoje konto, dopiero na przełomie maja i czerwca, zgodnie z harmonogramem.

Zakwaterowanie

Czy firma zapewnia zakwaterowanie?

Staramy się zorganizować zakwaterowanie swoim pracownikom, jak najbliżej miejsca pracy. Jest ono zwykle przewidziane dla kilku pracowników Link2Europe. Oznacza to, że pokój może być dzielony z inną osobą, a kuchnia i łazienka są do wspólnego użytku. Każde mieszkanie ma swój regulamin, którego mieszkańcy muszą przestrzegać, by wszystkim żyło się dobrze :).

Co trzeba ze sobą zabrać, jakie jest wyposażenie w mieszkaniach?

Wszystkie nasze mieszkania są w pełni wyposażone, musisz tylko przywieźć swoją pościel. Jeśli w mieszkaniu brakuje jakiegoś sprzętu, należy to zgłosić poprzez e-mail na adres: support@link2europe.be. Pamiętaj, aby zabrać dokumenty oraz gotówkę na pierwszy tydzień pobytu w Belgii.

Czy w mieszkaniach jest zapewniony dostęp do Internetu?

Tak, w każdym mieszkaniu znajduje się darmowy dostęp do Wi-Fi.

Czy mogę skorzystać z innego zakwaterowania?

Jak najbardziej! Jeżeli masz możliwość zamieszkania u znajomych/rodziny albo preferujesz wynajem na własną rękę – nie mamy nic przeciwko. W przypadku, jeśli korzystasz z naszego zakwaterowania i planujesz przeprowadzić się ,,na swoje” daj znać wcześniej i podaj nam nowy adres, żebyśmy mogli wysłać Ci umowę i inne dokumenty.

Transport

Czy firma zapewnia transport do pracy na terenie Belgii?

Jeżeli nie masz prawa jazdy lub nie możesz przyjechać do Belgii własnym samochodem i poruszać się nim po kraju, możemy zaoferować Ci rower (jeśli odległość do pracy nie przekracza 10km) lub samochód leasingowy. Jeżeli Twoje miejsce pracy jest oddalone ponad 10 kilometrów od miejsca zamieszkania, staramy się aranżować transport tak, byś mógł jeździć z innym pracownikiem tej samej firmy, jako pasażer, na tą samą zmianę. Z doświadczenia jednak wiemy, że posiadanie własnego samochodu w Belgii jest najwygodniejsze, a ponadto refundowane – za każdy kilometr trasy dłuższej niż 1 km z miejsca zakwaterowania do miejsca pracy, masz prawo do tzw. kilomterówki – tygodniowego zwrotu części kosztów poniesionych na rzecz dotarcia z domu do pracy i z powrotem.

Czy agencja opłaca przejazd do Belgii?

Przyjazd do Belgii organizowany jest we własnym zakresie pracownika i zazwyczaj nie podlega refundacji. Wyjątek stanowią sezonowe, kilkutygodniowe oferty pracy – zwroty kosztów transportu do Belgii ustalane są wtedy indywidualnie z kandydatem.

Zdrowie

Doświadczyłeś poważnego wypadku lub jesteś jego świadkiem?

W Belgii obowiązuje międzynarodowy numer alarmowy 112.

Jestem chory. Co zrobić?

Jeżeli mocno się rozchorowałeś i nie dasz rady pracować, przede wszystkim najpierw zadzwoń do przełożonego, a następnie do nas z informacją, że nie pojawisz się w pracy oraz jak długo Cię nie będzie (jeśli przepracowałeś ponad miesiąc, przysługuje Ci tydzień płatnego chorobowego za okazaniem zwolnienia lekarskiego).

Czy potrzebuję zwolnienie lekarskie?

Tak. Zwolnienie jest konieczne, by potwierdzić Twoją chorobę. Masz 48 godzin na dostarczenie nam zwolnienia od lekarza – jeśli tego nie zrobisz, najprawdopodobniej, nie otrzymasz za ten czas wynagrodzenia.

Jestem chory/źle się czuję. Gdzie znajdę doktora?

Poszukaj w Internecie lekarza najbliżej Ciebie lub zapytaj współpracowników, kogo polecają.

Jak wygląda ubezpieczenie zdrowotne w Belgii?

Belgia gwarantuje jeden z najsprawniejszych systemów opieki zdrowotnej na świecie. Po przyjeździe, zostaniesz zapisany do jednej z tutejszych kas chorych. Koszt ubezpieczenia pokrywasz na własną rękę, a jego cena różni się w zależności od wieku i najczęściej oscyluje w granicach 90 Euro rocznie. Jeżeli nie przepracujesz roku, możesz ubiegać się o zwrot części poniesionych kosztów.

Co to mutualiteit? Ile kosztuje?

Mutualiteit to belgijski odpowiednik kasy chorych – obowiązkowe, podstawowe ubezpieczenie zdrowotne. Jego roczna składka może się różnić w zależności od wieku danej osoby, ale najczęściej jest to kwota zbliżona do 90€ rocznie. Wezwanie do zapłaty przychodzi najczęściej na początku kolejnego roku (po przepracowanym już okresie w roku poprzedzającym).

Mam dzieci – czy mogę liczyć na jakieś dodatki?

Tak, belgijski system zabezpieczeń społecznych gwarantuje możliwość ubiegania się o świadczenia rodzinne. Na pierwsze dziecko przysługuje dodatek 92,09€, na drugie – 170,39€, na trzecie i każde kolejne – 254,40€.

Dokumenty

Umowa na kierowanie do pracy za granicą

To umowa, którą podpisujemy z każdym kandydatem wyjeżdżającym za naszym pośrednictwem do Belgii. Umowa zawiera istotne informacje dotyczące warunków zatrudnienia na konkretnym stanowisku pracy. Podpisanie jej jest obowiązkowe dla każdej ze stron – zarówno dla nas, jako agencji, która kieruje do pracy za granicą, jaki i dla kandydata.

Zwolnienie lekarskie (L4)

Jeżeli zachorowałeś, ważne jest, aby natychmiast poinformować zarówno firmę, dla której pracujesz, jak i Link2Europe. Najlepiej to zrobić przed rozpoczęciem pracy biura. W przypadku wcześniejszej zmiany, możesz wysłać e-mail lub zadzwonić od godz. 8.30 rano. Masz obowiązek zgłosić się do lekarza, który Cię przebada i wystawi zwolnienie lekarskie (ziekteattest). Po jego otrzymaniu masz 48 godzin na dostarczenie nam jego zdjęcia na adres mailowy info@link2europe.be.

Otrzymasz 2 notatki od lekarza:

  • pierwsza ma usprawiedliwić nieobecność dla pracodawcy (wskazówka: zawsze możesz poprosić o 2 egzemplarze, abyś mógł dać jeden pracodawcy i jeden L2E – jeśli nie, kopia też jest akceptowana).
  • druga oznacza zwrot kosztów leczenia (należy ją wysłać do instytucji ubezpieczeniowej, a pieniądze zostaną zwrócone bezpośrednio na Twoje konto bankowe).
Kontrakt - umowa o pracę

Kontrakty, czyli umowy o pracę, sporządzane są na miejscu na każdy tydzień pracy – zazwyczaj na 38 godzin, ale możesz pracować dłużej, co zostanie później uwzględnione podczas naliczania wypłaty (informację o nadgodzinach otrzymasz w innym dokumencie – pasku z wypłaty (loonbriefije)). Jeśli jesteś przed rozpoczęciem pierwszego tygodnia pracy, kontrakt podpisujesz odręcznie w naszym biurze w Belgii. Każdy kolejny, przychodzi do Ciebie drogą mailową, gdzie otrzymujesz odnośnik do podpisu online. Dzięki temu, nie musisz co tydzień do nas przyjeżdżać, ani zawracać sobie głowy sprawdzaniem skrzynki pocztowej i odsyłaniem listów.

Pasek z wypłaty. Loonbriefje

Pasek z wypłaty, czyli loonbriefje, to dokument, który zawiera wszystkie informacje na temat Twojego tygodniowego zarobku, włączając w to kwotę brutto, wysokość podatku, ewentualne przepracowane nadgodziny i należne za nie pieniądze, inne uwzględnione dodatki oraz potencjalnie odciągnięte kwoty (np. za mieszkanie).

Potrzebujesz pomocy?

APLIKUJ